Na het succes van 1999 & 2002 .........
Deel 2 zal in slechts enkele plaatsen te bewonderen zijn.......
CircusKermisInfoWeb Presents in samen werking met :
deel 2 van GOA in......
© Copyrights by Zauberwald und Zauberwald Fans Page.

                 © CircusKermisInfoWeb 2000 - 2002
Wat is GOA - Zauberwald ?
GOA - Zauberwald is een Show welke men het beste kan vergelijken met een sprookjes musical.

In het Zauberwald (toverbos) leeft de fee Angie.....

Is het Circus ?
Nee, maar bavat wel enkele circus elementen.

Is het een Paardenshow ?
Nee, maar je ziet er wel veel o.a. in de show maar ook in de vorm van dresuur.

GOA staat voor het kwade.....

Zauberwald is sprookjesachtig mooi en zeker een aanrader voor circus en paarden liefhebbers.
© Foto´s by Zauberwald, Zauberwald Fans Page & CircusKermisInfoWeb
LINKS
Wij danken Zauberwald voor de medewerking.
Wir Danken Zauberwald für alle informationen.
Diverse foto´s uit de show........
03/09 t/m 07/09    Weert
10/09 t/m 14/09    Sittard - Geleen
17/09 t/m 28/09    Tilburg
01/10 t/m 05/10    Dordrecht
08/10 t/m 19/10    Apeldoorn
22/10 t/m 26/10    Utrecht
29/10 t/m 02/11    Alkmaar
05/11 t/m 09/11    Deventer
12/11 t/m 23/11    Groningen
26/11 t/m 30/11    Assen  
Enkele foto´s van het tentencomplex genomen in 1999 te Breda en Den - Haag
DIT IS GEEN REDUCTIE BON
BRABANTSDAGBLAD dd 11-9-2002

Zeventig hengsten in de hoofdrol
Door Marleen Duijf

Woensdag 11 september 2002 - Zo'n zeventig hengsten spelen de hoofdrol in de nieuwe paardenmusical Goa. Oude paardenrassen waaronder vurige Arabieren, zilverachtige Andalusiërs, gitzwarte Friezen en kleine shetlanders passeren de revue, terwijl 55 artiesten een sprookje verbeelden.

Al in de eerste Goashow, enkele jaren geleden ook in Nederland, kon het publiek kennismaken met het zeldzame fenomeen van een paardenmusical. De Duitse productiemaatschappij Der Zauberwald brengt nu het vervolg op die show wederom in de grote tent van circusdirecteur Franz Althoff.
Liefst zeventig paarden zijn de sterren in deze cirusachtige hengstenshow met nog eens 55 artiesten. Vurige Arabieren, zilverachtige Andalusiërs, gitzwarte Friezen en kleine Shetlanders zorgen met name voor het twee uur durende spektakel.

Van klassieke dressuur, tot spannende halsbrekende toeren van kozakken en vrije nummers met oeroude paardenrassen houden de aandacht vast. Voor kinderen is het musicalverhaal over goed en kwaad zeker leuk. Het geoefende oog daarentegen moet even wennen aan de Nederlandse nasynchronisatie van deze Duitse show. Zeker als de lippen van artiesten niet gelijke tred houden met het geluid. De vrij korte liedjes zijn wel weer in het Duits.
Maar het verhaal is duidelijk: Goa, heerser van de Duisternis wil ditmaal de zielen van alle paarden stelen en smeedt samen met de duivelsvorstin snode plannen. Joey, de aanvoerder van een straatbende belandt in het toverbos en leert zo de fee Angie en haar vrienden kennen. Angie krijgt de opdracht de paarden te redden en maakt een reis over de wereld om alle stukken van een toverkristal te verzamelen. Tussendoor spelen de clowns Puk en Muk en ook de sterkste man - Mister-bodybuilding Ghana - hun komische rollen.

Voor de magische sfeer, waarin de paardenshow zich afspeelt, zijn heel wat technische hoogstandjes nodig. Zo creëren de 3D-films op een grote videowand de illusie van een andere wereld. De kleurrijke lichteffecten zijn perfect getimed. Spectaculair is het moment waarin de piste verandert in een winterlandschap waarbij een sneeuwkanon en veel rook maken alsof de paarden op wolken lopen.

Althoff
Goa-directeur Franz Althoff stamt uit een oeroude circusfamilie èn hij houdt van paarden. Samen met de Duitse topfokker van het Friese paard, Günther Fröhlich en circusartiest Giono Edwards sloeg hij de handen ineen. Hun idee voor een paardenshow kreeg vorm dankzij regisseur Joachim Lang. Althoff hoopt zo nog jaren verder te kunnen.
Nu reist hij met zijn tweede paardenshow al weer een jaar rond. Na Nederland gaat het verder naar België, Oostenrijk en Wenen. "De tijden zijn veranderd in het circus, mensen willen ook meer showelementen zien en musical is de trend", zegt Althoff terwijl hij in de pauze even uitblaast van zijn rol als sjeik. In die rol laat hij zo'n zeven Arabieren op zijn commando's kunsten verrichten. Ze draaien tegelijkertijd gedwee om hun as of lopen achteruit.
Voor Franz Althoff is het musicalverhaal 'een mooie bijzaak' om de oude paardenrassen van over de hele wereld te tonen aan publiek. En volgens hem grijpt Goa ook terug op het verleden. "Zo'n driehonderd jaar geleden hadden krijgsheren bijvoorbeeld in Engeland paarden die allerlei trucs leerden om de vijand te verslaan in oorlogstijd. Als er dan geen oorlog was wilden die krijgsheren aan het volk hun speciale paarden laten zien. Later ging dat gepaard met operettes."
Foto´s genomen te BREDA 2002
Foto´s genomen te BREDA 2002
Enkele vrachtwagens nodig voor het overzetten van de Containers.
1 van de 70 edele Hengsten met 1 van de 55 Acteurs.
De GOA reclame bus.
Foto´s van het tentencomplex met de fraaie ingang.
Dit is GOA :-)
Enkele acteurs.
Artikel uit BN/DeStem van 03-10-2002
Paarden zingen niet

Donderdag 03 oktober 2002 - ROOSENDAAL - Dans, acrobatiek, goochelkunsten en vooral paarden, heel veel paarden, Friezen en Arabieren. In Roosendaal was gisteren de eerste voorstelling van de paardenmusical 'Goa' te zien, een misleidende titel want paarden zingen niet. 'Goa' is een tweeënhalf uur durend sprookje dat meisjesharten sneller doet slaan, opgevoerd in de piste van een circustent op het terrein van de Heerma van Vossstraat.             

Het bezoek viel allerminst tegen, ruim twaalfhonderd belangstellenden woonden de voorstelling bij en beloonden de 55 acteurs en zeventig paarden met een minutenlang applaus. De voorstellingen zijn nog tot en met zondag in Roosendaal te zien.
Artikel uit De Gelderlander van 04-10-2002
Musical met 70 paarden en magiers
Door onze verslaggeefster

NIJMEGEN - Maar liefst zeventig hengsten en ruim vijftig acteurs, artiesten en magiers, staan in de hoofdrol van de nieuwe paardenmusical Goa.
Arabieren, vurige Andalusiers en pikzwarte Friezen vormen de 'zwijgende' sterrencast in een spectaculaire show die van woensdag 16 tot en met 27 oktober op de Goffertweide in Nijmegen te zien is. De paarden staan garant voor sterke staaltjes klassieke rijkunst en acrobatische kunsten van de Goakozakken.
Speciaal voor deze productie is een theatertent ontworpen met ruimte voor 1500 bezoekers en een 1000 vierkante meter grote musical-speelruimte. Het sprookjesverhaal, de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad, wordt ingebed in een show vol technische hoogstandjes.
Zo is er een enorme fontein die het middelpunt vormt van spectaculaire waterspelen en een sneeuwkanon dat binnen luttele seconden zorgt voor een heus winterlandschap. Goa's neemt de kijker mee naar een fantasieland waarin surround-geluid, sprookjesachtige decors en achtergrondprojecties zorgen voor een perfecte illusie.
Goa's Paardenmusical, van 16 tot en met 27 oktober op de Goffertweide in Nijmegen.
Info en Ticket-Hotline: 06 -20854781/82/83
Gracieuze versmelting musical en circus
Door Mari van Rossem

Vrijdag 4 oktober 2002 - In Den Bosch weten ze inmiddels wat het fenomeen paardenmusical precies inhoudt. Nu is -Oss aan de beurt. Vanaf woensdag zijn zeventig hengsten, vijfenvijftig acteurs, artiesten en magiërs in 'Goa' te bewonderen. Vijf dagen lang. Een voorafje.
Een musical met hengsten als hoofdrolspelers. Waarbij musical- en circuselementen gracieus versmelten tot één nieuwe theatervorm. Zo ongeveer is Goa's nieuwe paardenmusical wellicht het best te omschrijven. Pompeus, bombastisch en ingetogen tegelijk. Waar Den Bosch de voorbije weken kennis maakte Der Zauberwald im Pferdepalast Teil II, is het fenomeen paardenmusical in Oss nu bijna aan de beurt. En dus zijn vanaf woensdag bijna zeventig hengsten, vijfenvijftig acteurs, artiesten -en magiërs te bewonderen. Vijf dagen lang. Op het ter-rein aan de Brabantstraat/Zaltbommelseweg. Aangezien Oss een kopie van de 'Bossche' show voorgeschoteld krijgt, kan het publiek zich in een zesmaster mega-tent opmaken voor ruim twee uur paardenspektakel. Waar trouwe viervoeters en hun berijders in een weliswaar flinterdun verhaaltje deftige dressuur afwisselen met halsbrekend Kozakkenwerk. Maar waar het playbacken van gesproken Nederlandse teksten en Duitse liedjes tot nep-kunst is verheven: het doet in ieder geval erg plastic aan.

Kiem
De kiem van deze tweede Goa ligt volgens Pressechef Rainer Westphal 'in het succes van de voorganger'. "De allereerste Goa was een volledig nieuwe vorm van showbizz. Vanaf 1996 trok de show volle zalen en werden alle verwachtingen overtroffen. In Duitsland met name omdat het daar slecht gesteld is met de pure musical. We wilden daarom niet alleen maar musical of alleen maar circus. Nee, het moest een mix zijn. Met in de hoofdrol dus de paarden. De tweede Goa draait nu alweer vanaf 1999. Waarbij we negen maanden per jaar op tournee zijn. Een hele klus. Elke keer weer."

Aanbod
Dat naast grote steden als Den Haag en Den Bosch óók gekozen is voor het wat kleinere Oss heeft volgens Westphal te maken met het aanbod aan evenementen. "Wij zijn nu eenmaal niet de enige organisatoren die met een tent komen aanzetten. Sommige steden kiezen dan ook voor het pure circus. Dat heeft Oss, naar ik begrepen heb, in de voorbije jaren ook gedaan. Daarnaast is Oss voor ons aantrekkelijk omdat er een hele regio achter zit. Elf dagen Den Bosch zijn ons wat dat betreft wat tegengevallen; we hadden meer volle tenten verwacht." Aan het geboden spektakel èn de randvoorwaarden kan het - na het zien van de 'Bossche' show als voorproefje - zeer zeker niet liggen. De Duitse Gründlichkeit druipt ervan af. Niks is zonder doel, alles is 'af'. Gekozen is daarbij níet voor een reguliere piste met publiek in het rond er omheen, maar voor een rechthoekige bühne. Met vijftienhonderd stoeltjes in carrévorm. En vooral mét voldoende beenruimte. En ook al maken mensen het verhaal rond kwade genius Goa en diens partner-in--het-kwaad de Duivelsvorstin, de absolute protagonisten -zijn toch de Arabieren, Andalusiërs, Friezen, vier Shetlanders en die ene, prachtig zwart-wit gevlekte Ierse Tinker. Anders gezegd: zonder paarden geen musical. Het is een constante aaneenschakeling van paardennummers die probleemloos in een regulier circus ingepast kunnen worden. Paarden bezichtigen en aaien na afloop is er niet bij. In de oefenmanege naast de grote tent en in de aanpalende stallen is het voor de hengsten na gedane arbeid goed rusten en stevig brokken eten. "We laten bewust niemand binnen", stelt Cor de Jong, die als een van de weinige Nederlanders sinds twee jaar met het Goa-gezelschap meereist.

Vertroeteld
"Het is gevaarlijk voor mens en dier als je iedereen zomaar toelaat. Je weet niet wat onverlaten kunnen aanrichten, je hebt overal mensen voor. En dan te bedenken dat we de dieren hier uitermate goed verzorgen. Geen van de paarden staat aangelijnd. Die moeten vertroeteld worden. Uiteindelijk hoor je de show toch sámen te maken."
'Goa's nieuwe paardenmusical' is dagelijks op verschillende tijdstippen vanaf woensdag 9 tot en met zondag 13 oktober te bezoeken.
Artikel uit De Gelderlander van 08-10-2002
Paarden spelen hoofdrol in musical
Door onze verslaggeefster

NIJMEGEN - Zo'n zeventig hengsten spelen de hoofdrol in de nieuwe paardenmusical Goa. Oude paardenrassen waaronder vurige Arabieren, zilverachtige Andalusiërs, gitzwarte Friezen en kleine Shetlanders passeren de revue, terwijl 55 artiesten een sprookje verbeelden. De circusachtige show is van 16 t/m 27 oktober op de Goffertweide in Nijmegen te zien.
Al in de eerste Goa-show, enkele jaren geleden ook in Nederland, kon het publiek kennismaken met het zeldzame fenomeen van een paardenmusical. De Duitse productiemaatschappij Der Zauberwald brengt nu het vervolg op die show wederom in de grote tent van circusdirecteur Franz Althoff.Zeventig paarden zijn de sterren in deze cirusachtige hengstenshow met nog eens 55 artiesten. Vurige Arabieren, zilverachtige Andalusiërs, gitzwarte Friezen en kleine Shetlanders zorgen met name voor het twee uur durende spektakel.
Paarden en artiesten brengen klassieke dressuur, spannende, halsbrekende toeren van kozakken en vrije nummers met oeroude paardenrassen houden de aandacht vast. Voor kinderen is het musicalverhaal over goed en kwaad zeker leuk.
Het geoefende oog daarentegen moet even wennen aan de Nederlandse nasynchronisatie van deze Duitse show. Zeker als de lippen van artiesten niet gelijke tred houden met het geluid. De vrij korte liedjes zijn wel weer in het Duits.
Maar het verhaal is duidelijk: Goa, heerser van de duisternis wil ditmaal de zielen van alle paarden stelen en smeedt samen met de duivelsvorstin snode plannen. Joey, de aanvoerder van een straatbende belandt in het toverbos en leert zo de fee Angie en haar vrienden kennen. Angie krijgt de opdracht de paarden te redden en maakt een reis over de wereld om alle stukken van een toverkristal te verzamelen. Tussendoor spelen de clowns Puk en Muk en ook de sterkste man mister bodybuilding van Ghana hun komische rollen.
Voor de magische sfeer, waarin de paardenshow zich afspeelt, zijn heel wat technische hoogstandjes nodig.
Zo creëren de 3d-films op een grote videowand de illusie van een andere wereld. De kleurrijke lichteffecten zijn perfect getimed. Spectaculair is het moment waarin de piste verandert in een winterlandschap waarbij een sneeuwkanon en veel rook maken alsof de paarden op wolken lopen.
Goa-directeur Franz Althoff komt uit een oeroude circusfamilie én hij houdt van paarden. Samen met de Duitse topfokker van het Friese paard, Günther Fröhlich en circusartiest Giono Edwards sloeg hij de handen ineen. Hun idee voor een paardenshow kreeg vorm dankzij regisseur Joachim Lang. Althoff hoopt zo nog jaren verder te kunnen.
Nu reist hij met zijn tweede paardenshow al weer een jaar rond. Na Nederland gaat het verder naar België, Oostenrijk en Wenen. "De tijden zijn veranderd in het circus, mensen willen ook meer showelementen zien en musical is de trend", zegt Althoff terwijl hij in de pauze even uitblaast van zijn rol als sjeik. In die rol laat hij zo'n zeven Arabieren op zijn commando's kunsten verrichten. Ze draaien tegelijkertijd gedwee om hun as of lopen achteruit.
Voor Althoff is het musicalverhaal 'een mooie bijzaak' om de oude paardenrassen van over de hele wereld te tonen aan publiek. En volgens hem grijpt Goa ook terug op het verleden. "Zo'n driehonderd jaar geleden hadden krijgsheren bijvoorbeeld in Engeland paarden die allerlei trucs leerden om de vijand te verslaan in oorlogstijd. Als er dan geen oorlog was wilden die krijgsheren aan het volk hun speciale paarden laten zien. Later ging dat gepaard met operettes."
Meer informatie is te vinden op: www.zauberwald.de.
Voorverkoop via de grotere postkantoren, GWK's, grotere VVV-kantoren en de Ticketlijn (0900 3001250). De entree varieert van 13 tot 40 euro
Artikel uit De Gelderlander van 17-10-2002
Een sterk staaltje paardrijkunst
Door ILONA VERHOEVEN

NIJMEGEN - De paardenmusical Goa, deel 2 ging gisteravond in premiere in Nijmegen. Het publiek in de tent op de Goffertweide reageerde dolenthousiast op de Duitse productie waarin paarden de hoofdrol spelen.
                
Wilkommen im Zauberwald staat er op een met airbrush beschilderd bord bij de ingang. Ruim voor het begin van de voorstelling is de tent op de Goffertweide al goed gevuld. De bezoeker is benieuwd naar de nieuwe Goa. En niet voor niets. Heel Nijmegen hangt vol met affiches met een wit paard met wapperende manen ter aankondiging van het tweede deel van deze Duitse paardenmusical. Dat is de benaming voor een eigentijdse circusvoorstelling met veel dans en muziek, maar vooral met paarden.
In de beginscène wordt een blaffende poedel de piste binnengehaald en later duiken er nog ezels, kamelen en een pratende geit op, maar in de loop van de voorstelling zijn het de zeventig paarden die de show stelen.
En dat niet zomaar, want er zit een verhaal achter de voorstelling. Hoofdpersoon en slechterik Goa wil de macht over de wereld van droom en fantasie veroveren. Daarvoor moet hij eerst de macht over de paarden zien te verkrijgen, want dat bezorgt hem ook de macht over de mensen. Dan ontbrandt de strijd om een kristal dat de absolute macht geeft aan de bezitter. Dit alles in de vorm van een show compleet met lichteffecten, achtergrondprojecties, waterpartijen en prachtige kostuums. Het publiek is onder de indruk. In de tent zitten veel ouders met kinderen. "Ik wil zelf later ook zoiets doen", zegt Fleurtje van Doorn (9) die tijdens het zien van Goa heeft besloten dat ze ook wil gaan optreden met paarden. Thuis heeft ze twee pony's. Ze is net als haar zusje Elena (11) gek van paarden en pony's en heeft een poster met een schitterende fries erop gekocht.
De show begint in een soort getto met streetdance en breakdance. Dan beginnen de spelers te praten. Alle artiesten zijn Duits, dus de stemmen komen uit de geluidsbox, volledig nagsynchroniseerd. Wat je hoort heeft dezelfde klank, intonatie en dramatiek als de stemmetjes in tekenfilms.
Het hindert het publiek niet. Vooral de jonge meiden op de tribunes leven ernstig mee.
Als er een zware grondtoon door de tent dreunt en de zwaargekostumeerde artiesten op een indrukwekkende manier de piste in galopperen, klemt een meisje op rij vijf haar hand stevig vast in die van haar vader.
Bij het zien van de gedresseerde friezen, arabieren en andere schitterende paardenrassen houdt iedereen de adem in. De lieve dieren rennen razendsnel de piste rond of gaan op bevel op hun achterste benen staan. Zelfs de felle donders laten hun berijders op hun rug kunstjes vertonen. De muziek is erg dramatisch en soms bijna pathetisch. Het slotnummer Der macht der Fantasie spant de kroon. Als Duitse inzending voor het Eurovisiesongfestival zou het waarschijnlijk als winnaar uit de bus zijn gekomen. Het is dan ook een typische Duitse productie. Dat is niet alleen te merken aan de voorstelling zelf, al het personeel is Duitstalig en om het compleet te maken is er braadworst als versnapering.
Maar wie echt de Duitse sfeer wil proeven, kan in de pauze ook nog een Bratwurst nuttigen.
Het circus is nog tot en met 27 oktober te zien op de Goffertweide.
    
MUSICAL | Goa
'Stukje circus, theater, musical en dressuur'
door Sandra Put

MALIEVELD
Paardenmusical Goa in Den Haag. Van woensdag 6 (première) t/m zondag 24 november. Dinsdag en vrijdag om 20.00 uur, woensdag en zaterdag om 15.00 en 20.00 uur, donderdag om 20.00 uur en zondag om 13.00 en 16.30 uur. Op maandag geen voorstellingen. Open huis op zondag 10 november van 10.00 tot 12.00 uur.
Zie ook: http://www.zauberwald.de
Voor de 75 hengsten, 55 acteurs, artiesten en magiërs van Goa is het tijd om de komende weken te laten zien wat bij 'een paardenmusical' kan worden verwacht. 'Iets heel bijzonders', aldus manager Fernand Banning. "Mijn applaus is een volle tent. Ik ben pas klaar als de laatste stoel is gevuld.
                
Fernand Banning afkomstig uit Den Haag lacht en kijkt vluchtig op zijn mobiele telefoon of hij geen gesprekken heeft gemist. "Sorry hoor", verontschuldigt hij zich vanuit een stoel in de poffertjeskraam aan het Malieveld, "maar het is een paar dagen voor de première altijd ontzettend druk. Er moet nog van alles worden geregeld." De Haagse Banning heeft de woorden nog niet uitgesproken of zijn mobieltje rinkelt voor de zoveelste keer. Dit keer kondigt het waterbedrijf zijn komst aan.
Fernand Banning vindt de stress die bij zijn werk hoort leuk. "Ik zou niet zonder kunnen. Ik zou me waarschijnlijk alleen maar gaan vervelen." Met zijn eigen bedrijfje haalt de zakenman diverse grote producties naar Nederland, waaronder de nieuwe Duitse paardenmusical van Goa. Eerder deed hij dat al in 1999. Dat het nu daadwerkelijk zover is voor de tweede musical, maakt hem een gelukkig mens.
"Het is zo'n bijzondere show", zegt hij en hij lijkt daarmee ineens een reclamebandje af te spelen. "Als ik het alleen een paardenmusical zou noemen, dan komt het niet goed genoeg over. Het is namelijk meer dan dat. Goa is een stukje circus, een stukje theater, een stukje musical en een stukje dressuur. Die combinatie is uniek in de wereld."
Banning neemt een slok van zijn inmiddels koud geworden koffie. Hij lijkt even na te denken over wat het waterbedrijf net tegen hem heeft gezegd. "Ik moet zo even regelen dat iemand met ze meeloopt. Er worden op het Malieveld meerdere waterkranen en wc's geplaatst. We moeten alles de juiste plek zien te geven. We hebben vanochtend al uitgetekend waar de tent, de woonwagens en de stal komen te staan. De brandweer moet alles nog goedkeuren."
Op het Malieveld, dat vochtig is van de vele regen, wordt inmiddels al het een en ander opgebouwd. "Dat is de stal", vertelt Banning. "De paarden zijn er nog niet. Die treden nog twee dagen op in Zwolle. We hebben dubbele stallen. Zodra ze klaar zijn in Zwolle worden de paarden naar Den Haag vervoerd." Lachend: "We maken hun bedje alvast op zodat ze er straks lekker warmpjes bij staan."
De Duitse productie Goa telt 75 hengsten, 55 acteurs, artiesten en magiërs. Dat 75 hengsten met elkaar in één stal kunnen staan zonder dat er ruzie uitbreekt, is volgens Banning nogal bijzonder te noemen. "Tenminste, dat hebben de echte paardenkenners mij verteld", geeft hij toe. "Het schijnt dat ze elkaar normaal gesproken als concurrent beschouwen, maar bij ons hebben ze de ruimte om elkaar te observeren en om met elkaar te communiceren. Op die manier schijnt het goed te gaan. Als er hengsten zijn die niet goed met elkaar op kunnen schieten, dan zorgen we voor andere buren."
Weer rinkelt zijn mobiele telefoon. Dit keer is het Ahoy' Rotterdam die Banning moet hebben. "Ik verzorg daar het Kerstcircus", vertelt hij. "Daarbij heb ik wel een andere rol dan bij Goa. Nu ben ik de manager voor de tour in de Benelux, bij het Kerstcircus ben ik producer en regisseur." Banning geniet zichtbaar van alle shows die hij binnenhaalt, dan wel zelf produceert of regisseert én hij geniet van alle drukte. "Nee, ik heb er zelf nooit over nagedacht om de piste in te gaan. Ik vind mezelf zo artiest genoeg. Ik balanceer al op een draadje." De Hagenaar doelt op de vele dingen die vlekkeloos moeten verlopen voordat een show als Goa daadwerkelijk van start kan gaan. Een tijdrovende klus was volgens Banning om de Duitse teksten van de paardenmusical om te zetten naar het Nederlands. "We hadden elke keer een paar seconden. De Nederlandse versie mocht niet langer duren dan de Duitse. Korter kon soms net. De liedjes hebben we Duits gehouden, want het zou zonde zijn als die uit hun verband worden gerukt."
De nummers worden live gezongen. De teksten die het sprookje vertellen van de goede fee Angie die een eenhoorn beschermt tegen vijanden, worden door de artiesten geplaybackt. "Dat werden ze ook in Duitsland", weet Banning, die de show bij de Oosterburen meerdere keren heeft bekeken. "Er zitten namelijk bij deze productie zeventien verschillende nationaliteiten. Duits kennen ze allemaal, want dat is de voertaal in de circuswereld. Waarom het geen Engels is, weet ik ook niet."
In totaal staan er voor de productie Goa honderdvijftig mensen op de loonlijst. "Er zijn er ongeveer 180 die meereizen", aldus Banning. "Dat is familie. We hebben ook een schooltje. Voor de paarden is er een veearts."
Bang dat er voor de paarden niet goed wordt gezorgd, hoeft volgens de Hagenaar niemand te zijn. "Er zijn natuurlijk altijd mensen die tegen zijn, maar mensen in de paardensport die zien hoe de hengsten het bij ons hebben, zijn al snel van mening dat er goed met ze om wordt gegaan."
Banning probeert dat te bewijzen door te vertellen dat er ook nog een aantal gepensioneerde paarden meereizen met Goa. "Het woord 'paardenslager' kennen we hier niet en dat mag je ook eigenlijk niet noemen. De oudere paarden mogen naar een rusthuis in Duitsland waar ze van hun oude dag kunnen genieten. Een aantal bleek echter zo gewend te zijn aan de drukte, dat ze nu wel meereizen, maar niet meewerken. Ik zie het niet aan zo'n paard, maar de paardenkenners zeggen dat ze er weer heel gelukkig uitzien."

Kwaad als rode draad

Goa's nieuwe paardenmusical is een verhaal dat op zichzelf staat. "Het is geen vervolg op de musical die drie jaar geleden te zien was op het Malieveld", verduidelijkt manager Fernand Banning.
Voor wie toen wel is gaan kijken, zal het misschien wel als een vervolg kunnen overkomen. De avonturen gaan gewoon door. Ook in de nieuwe Goa-productie is de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad weer de rode draad. De heerser der duisternis Goa is opnieuw samen met zijn Duivelsvorstin boze plannen aan het smeden. In de eerste musical probeerde hij tevergeefs de macht der fantasie te veroveren. Dit keer heeft hij het gemunt op de zielen van de paarden. Wie over de zielen van de paarden heerst, mag zich namelijk ook de baas over alle mensen noemen. Goa zet alles op alles om zijn doel te bereiken, want alleen in een zielloze en fantasieloze wereld, zonder trouw, liefde, schoonheid en charme is zijn macht grenzeloos.
Wegens groot succes komt GOA (deel 2) in het najaar van 2003 terug !!!!!
Wegens groot succes komt GOA (deel 2) in het najaar van 2003 terug !!!!!