De history van het Steilwand rijden : Het rijden in de motordrome’s omstreeks 1915 in de USA ontstaan. Aanvankelijk werd er op ovale houten wielerbanen geracet. Maar om dat de motoren van die tijd niet geheel oliedicht waren had dit veel slippartijen en ongelukken tot gevolg, en dat met een snelheid van meer dan 160 kilometer per uur. Nadat het Amerikaanse motorfiets merk Indian was gelukt om oliedichte motoren te fabriceren, werden de motordrome’s populair. Deze motordrome’s was de verplaatsbare versie van de wielerbaan. Dit was aanvankelijk een reclame stunt van de Indian fabriek. In de begin periode hadden deze een hoek van 70 / 80 graden, maar men kwam er al gauw achter dat je met een snelheid van 40 /50 kilometer per uur gemakkelijk tegen een wand van 90 graden blijft “plakken”. Een echte “steilewand” dus. Deze motordrome attractie kwam in dezelfde periode over naar Europa, dit was omstreeks 1920. Sala motordrome is gebouwd in 1937 in het Zweedse plaats Sala Deze motordrome behoort daarbij tot een van de oudsten nog bestaande ter wereld. Het vertrek uit Zweden maakte dan ook veel emoties los bij de oud eigenaar Bengt Karlstrom (73 jaar) en zijn team. Bengt  kon zich nog herinneren dat de motordrome is gebouwd door Yngve Wallsten. Jan Laurens heeft deze motordrome in 2007 vanuit Sala naar Nederland gehaald. Zoals dat in begin jaren 20 ook was, rijd ons team met alleen Indian motorfietsen. Durk Miedema rijdt met een Indian 600cc Scout, bouwjaar 1925. Rijder en tevens eigenaar van Sala motordome, Jan Laurens rijd met een Indian 600cc Scout, bouwjaar 1923. Alle Rijders hebben het rijden in de motordrome geleerd op een 50cc bromfiets, die ook tijdens onze voorstelling gebruikt zal worden. Tekst : Sala Motordrom / Jan Laurens Op 29 Augustus 2010 vond de 2e Harleydag Tilburg plaats om het evenemententerrein “Het Laar”. De organisatie van dit evenement had er dit jaar voor gekozen om een speciale, spectaculiare act naar dit festival te halen : De Sala Motordrom van Dhr. Jan Laurens en zijn team. Aangezien wij deze zaak ook niet kenden, maar we er al wel achter waren gekomen dat dit een zeer oude en unieke zaak betrof, waarvan op het gehele world wide web geen uitgebreide reportage te vinden was, was bij ons het idee geboren om hier een zeer mooie reportage van te gaan maken. Al snel kregen we positieve reacties en alle medewerking om aan de slag te kunnen. Voordat we aan de uitgebreide reportage gaan beginnen, gaan we eerst even terug in de tijd ........... Dhr. Bengt Karlstrom Dhr. Jan Laurens Hieronder kunt U genieten van de foto reportage van Nederlands oudst reizende (kermis) zaak : CKIW-Productions bedankt het Sala Motordrom team, Jan Laurens & de organisatie van de Harleydag Tilburg voor alle medewerking.